Historia pewnego mostu
Ciekawe dzieje mostu w Jarosławiu, czyli wreszcie coś z mojego fachu.
Przypadkowo natknąłem się na artykuł poświęcony historii mostu, który na zdjęciach wydał mi się jakiś znajomy (zresztą nie bez podstaw).
Okazało się mianowicie, że most przez San w Jarosławiu ma już parę wiosen za sobą – prawie 120. Wybudowany przez Niemców w 1893 przez Wisłę w Fordonie (obecnie dzielnica Bydgoszczy), powtarzając za Wikipedią – „Był najdłuższy w Niemczech i pierwszy zbudowany na świecie ze stali zlewnej. Jezdnia wraz z poboczami jak i ciągi piesze miały nawierzchnię drewnianą. Jako sztuczne oświetlenie zastosowano lampy naftowe”. Most przeznaczony był do ruchu kolejowego i drogowego.
18 przęsłowy obiekt o 13 przęsłach zalewowych po 62m i 5 przęsłach nurtowych po 100m był kilkakrotnie niszczony w wyniku działań wojennych, ostatni raz w 1939r. W latach 50-tych ubiegłego wieku most został rozebrany, a na jego miejsce postawiony nowy – Most Fordoński im. Rudolfa Modrzejewskiego.
13 przęseł zalewowych jest „rozdysponowane” po kraju – 3 znajdują się w Jarosławiu, o przęsłach nurtowych nie wiadomo.
Więcej wiadomości o Fordońskim moście można znaleźć m.in. tutaj, a o jego przęsłach rozsianych po kraju tutaj.
A Jarosławski most po remoncie (już prawie zakończonym) odzyskuje drugą młodość.